Det finns två olika sätt att konfigurera sökningen på de shares som delas ut med Acronis connect.

Antingen Acronis egen indexering, den hittar bara filnamn och verkar inte anse att mappar är filer. Detta är det val som är default på alla utdelningar.

Eller så kan vi använda oss av "Windows search". Då kommer windows indexera de mappar/volymer som önskas på ett liknande sätt som Spotlight gör på Macen. Den sökningen hittar mappar, filer och metadata i filer.


För att aktivera Windows search så kontrollera först att tjänsten är igång "Windows Search, ska startas som automatic (delayed start)" Om den inte hitta i listan över Services så får den installeras med hjälp av Server Manager.


När tjänsten går som den ska så kan du hitta den genom att söka på "index" i sökningen och öppna "Indexing options".
Här kan ni välja vilka kataloger som ska indexeras. (det går också att ange vilka filtyper som ska indexeras och ifall bara filnamnet eller både filnamn och innehåll ska indexeras (per filtyp))

Välj de kataloger som är ni vill förändra sökningen på.

Indikeringen påbörjas genast, låt indexeringen gå klart innan nästa steg.


När indexeringen är klar så gå till Acronis Connect, välj "Volumes", markera den volymen ni vill byta sökning för och klicka på "Modify.."

I rutan "Search" ändrar ni från "Acronis Content Indexing" till "Windows Search" och klicka på OK. Eftersom index redan finns där så slår det igenom genast.